La UB se suma a la Big Data Week a Barcelona

Newspaper: UB news

Title: “La UB se suma a la Big Data Week a Barcelona”

Webpage: http://www.ub.edu

Publication date: 6 May 2014

06/05/2014Recerca

En el marc de la Big Data Week 2014 que té lloc aquesta setmana a Barcelona, el Centre de Recursos per a l’Aprenentatge i la Investigació (CRAI) de la UB organitza avui dimarts, 6 de maig, a la sala Eduard Fontserè de la Facultat de Física, una sessió matinal titulada «Les dades en la recerca científica». L’activitat, que es proposa amb un plantejament transversal, tractarà aspectes que poden afectar qualsevol disciplina científica o qualsevol tipus de recerca en què s’utilitzin una quantitat important de dades, per exemple de l’àmbit de l’astronomia, el medi ambient, la genètica o la ciència ciutadana.

La sessió és oberta al públic en general i començarà a les 10 h. Després de la presentació de la jornada, a càrrec d’Atilà Herms, degà de la Facultat de Física, i d’Ignasi Labastida, cap de la Unitat de Recerca del CRAI, el programa continuarà amb diverses ponències, entre d’altres, de Xavier Luri, professor del Departament d’Astronomia i Meteorologia de la UB, que parlarà de les dades astronòmiques del projecte Gaia; Toni Gabaldón, cap del Grup de Genòmica Comparativa (CRG), que abordarà les dades genètiques, i Josep Perelló, professor del Departament de Física Fonamental de la UB, que oferirà la conferència «Dades i ciutadania: la ciència ciutadana».
La trobada també servirà per exposar les noves directives europees a l’entorn del programa Horitzó 2020, a càrrec d’Ignasi Labastida, i per posar damunt la taula els reptes que planteja la difusió i l’ús de les dades en la recerca científica.
Participació de professors de la UB al CCCB
A banda d’aquesta sessió a la Facultat de Física, la UB també estarà representada a la Big Data Week per diversos experts de la Universitat que participaran com a ponents en alguns dels actes programats al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), seu principal del certamen. Així, el dijous 8 de maig, a les 17.30 h, el professor Jordi Perelló intervindrà en l’acte inaugural de la Big Data Week 2014 amb una conferència sobre la democratització del coneixement per aconseguir una recerca responsable i transparent.
El CCCB també acollirà del 9 de maig al 26 d’octubre l’exposició «Big Bang Data», que girarà al voltant de la «datificació» del món. En el marc d’aquesta mostra, el CCCB ha organitzat una sèrie de tertúlies que, sota el títol «Recerca i big data», posaran en contacte directe el públic amb investigadors que han vist canviar i ampliar radicalment les seves possibilitats de recerca i les seves metodologies de treball gràcies a les noves capacitats de captura, processament, anàlisi i visualització de dades massives (big data). Entre els ponents, hi ha diversos professors de la UB.
D’una banda, Xavier Luri, Jordi Torra i Jordi Portell, investigadors del Departament d’Astronomia i Meteorologia de la UB i membres de l’Institut de Ciències del Cosmos (ICCUB) i de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), oferiran la tertúlia«Big data en astronomia: de l’antiga Grècia als nostres dies», el 10 de juny. Al seu torn, els professors de la UB José Remesal i Albert Diaz-Guilera, catedràtics d’Història Antiga i de Física Fonamental, respectivament, participaran en la sessió «EPNet: big data & història», el 7 d’octubre. Finalment, el 14 d’octubre es clourà el cicle de xerrades amb la tertúlia «Big data en l’estudi del cervell», en què intervindrà Joan Guàrdia, catedràtic de Metodologia de les Ciències del Comportament de la UB i membre de l’Institut de Recerca en Cervell, Cognició i Conducta (IR3C).
Sobre la Big Data Week
La Big Data Week és un esdeveniment internacional que aquest 2014 celebra la tercera edició. Entitats de fins a vint-i-tres ciutats de tot el món connectades en xarxa organitzen conferències, debats, tallers i presentacions de treballs sobre l’impacte del fenomen de les dades massives en els àmbits social, polític, tecnològic i comercial.