El grup Gaia de la UB, guardonat amb el Premi Ciutat de Barcelona 2013 (Universitat de Barcelona, 12 Feb 2014)

Source: Universitat de Barcelona Notícies

Title: “El grup Gaia de la UB, guardonat amb el Premi Ciutat de Barcelona 2013”

Webpage: http://www.ub.edu/web/ub/ca/menu_eines/noticies/2014/02/006.html

Publication date: 12 February 2014

El grup Gaia de la UB, guardonat amb el Premi Ciutat de Barcelona 2013

Ahir, 11 de febrer, va tenir lloc l’acte de lliurament dels Premis Ciutat de Barcelona 2013, que atorga l’Institut de Cultura de Barcelona i que enguany han guardonat, en la categoria de Ciències Experimentals i Tecnologia, l’equip de científics del projecte Gaia de la UB, format per investigadors del Departament d’Astronomia i Meteorologia i membres de l’Institut de Ciències del Cosmos (ICCUB) i de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC). El premi el van recollir els investigadors de la UB Jordi Torra i Carme Jordi.

Segons destaca el jurat, l’equip Gaia de la UB (ICCUB/IEEC) ha estat reconegut «per la seva contribució, des del principi, al concepte i disseny de la missió Gaia, el satèl·lit que va ser enlairat amb èxit el 19 de desembre de 2013 i que ha de realitzar un mapa 3D de la Via Làctia. Aquest treball ha suposat importants contribucions al desenvolupament del mòdul de simulacions, al processament i la gestió de les dades del satèl·lit i al tractament de les dades fotomètriques». El jurat, en aquesta categoria, ha estat format per Josep Amat, David Jou, Víctor Puntes, David Serrat i Fernando Albericio.

L’Ajuntament de Barcelona convoca anualment els Premis Ciutat de Barcelona amb l’objectiu de reconèixer la creació, la investigació i la producció de qualitat feta a Barcelona per creadors o col·lectius que hi treballen o per institucions i organitzacions que promouen o produeixen aquest tipus d’activitats.

Gaia és una missió emblemàtica de l’Agència Espacial Europea (ESA), tant per la seva capacitat de revolucionar l’astrofísica de les properes dècades —gràcies a la precisió de les observacions astromètriques—, com pel desafiament tecnològic que suposa. El projecte representa, a més, el màxim exponent d’una tecnologia que ha col·locat Europa al capdavant del camp de l’astrometria des de l’espai.

L’equip de la UB (ICCUB/IEEC) ha participat en la missió Gaia des del principi i amb un paper ben destacat: en el disseny científic i tecnològic, en prototips de la base de dades, en la producció de dades simulades, en el desenvolupament de l’algorisme de calibratge de les dades fotomètriques, o en el sistema que permetrà processar diàriament les dades del satèl·lit i emmagatzemar-les en una base de dades per extreure’n els primers resultats d’ús científic. En paral·lel, l’equip està elaborant eines per a l’explotació científica a partir de dades obtingudes des de Terra per complementar les de Gaia, i lidera la construcció dels catàlegs de la missió, tant els intermedis com el catàleg final.

El grup Gaia de la UB, guardonat amb el Premi Ciutat de Barcelona 2013