La missió Gaia prepara el mapa de les estrelles en 3D més ambiciós (Ara, 3 Dec 2013)

Newspaper: Ara

Tittle: “La missió Gaia prepara el mapa de les estrelles 3D més ambiciós”

Pdf file: http://www.ara.cat/premium/societat/Gaia-prepara-estrelles-vincles-industria_0_1040895917.html

Publication date: 3 December 2013

BARCELONA.
El 19 de desembre es llançarà a l’espai Gaia, un satèl·lit de l’Agència Espacial Europea (ESA) que durant cinc anys recollirà dades de mil milions d’estrelles per crear un mapa 3D molt precís que permetrà determinar l’origen i l’evolució de la nostra galàxia. Aquest gran ull d’alta precisiócompta amb tecnologia puntera, dissenyada i construïda en part a Catalunya. Científics de l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona i de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (UB-ICC/IEEC) tindran un paper clau en l’anàlisi de les dades.

El satèl·lit es llançarà des de la base espacial de Kourou, a la Guaiana Francesa, a bord d’un coet Soyuz. Un cop arribi a la seva òrbita, a 1,5 milions de quilòmetres de la Terra, durant quatre mesos estarà sotmès
a tasques de calibratge. Funcionarà durant cinc anys, fins al 2018, encara que no es descarta allargar la seva vida un any més.

Llegir més:

ara