Computació al núvol per desxifrar els enigmes de la nostra galàxia

El projecte Galactic RainCloudS, una iniciativa liderada per membres de la Facultat de Física, l’Institut de Ciències del Cosmos de la UB (ICCUB) i l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), ha estat distingit com el projecte guardonat en primera posició en el marc de la convocatòria Cloud Funding For Research de la xarxa europea Open Clouds for Research Environments (OCRE).

El projecte competia amb 27 propostes de 12 països diferents en una àmplia gamma de disciplines de recerca. Aquesta primera edició del Cloud Funding For Research subvenciona l’ús de recursos computacionals comercials al núvol per a la recerca.

El projecte té la col·laboració del sector privat de la mà de Pervasive Technologies, que aporta l’expertesa en intel·ligència artificial i computació al núvol; Google, amb la infraestructura de computació de Google Cloud, i Telefónica, que ofereix la seva expertesa en gestió dels recursos al núvol. El catedràtic Xavier Luri, director de l’ICCUB i investigador principal del projecte, remarca: «El projecte Galactic RainCloudS és pioner a Europa en la utilització d’infraestructures comercials al núvol per a la recerca en astronomia, i ha nascut amb l’objectiu de demostrar els beneficis de l’ús de recursos al núvol per a la comunitat científica».

La clau del projecte rau en la interdisciplinarietat: la combinació dels volums extraordinaris de dades del satèl·lit Gaia de l’Agència Espacial Europea (ESA), amb el gran poder computacional, la flexibilitat de les infraestructures al núvol i les tècniques de mineria de dades, permetran a l’equip de la Universitat de Barcelona estudiar de manera holística els lligams que hi ha entre els xocs que hi va haver entre galàxies i la formació d’estrelles, un estudi en què la Via Làctia i les galàxies satèl·lit seran un laboratori experimental. «La computació al núvol és com llogar uns ordinadors molt potents, configurats a mida, durant un període de temps determinat, que ens permetran fer tots els càlculs necessaris per estudiar la interacció entre les galàxies», comenta Mercè Romero, investigadora de l’ICCUB.

El projecte també preveu el desenvolupament d’un sistema de detecció de restes d’antigues col·lisions de petites galàxies amb l’halo de la nostra galàxia. Teresa Antoja, investigadora de l’ICCUB, assegura que «l’existència de granularitats en els halos galàctics és una predicció del model cosmològic actual de formació de l’univers. La recerca activa de subestructures d’aquest tipus en les dades de Gaia pot aportar informació vital sobre la història de la Via Làctia i també sobre la mateixa naturalesa de la matèria fosca».

Intel·ligència artificial i computació al núvol

La participació del sector privat en el projecte demostra la proximitat entre la recerca i les empreses en l’ús de tecnologies punteres i els interessos compartits. «A Pervasive Technologies estem molt contents de poder aportar el nostre coneixement en intel·ligència artificial i computació al núvol en un projecte pioner dins el camp de la recerca. Treballarem per obtenir el màxim rendiment de les infraestructures al núvol i la intel·ligència artificial per a aquest projecte», afirma Rodolfo Lomascolo, director executiu de Pervasive Technologies.

El projecte Galactic RainCloudS ha de comptar, entre d’altres, amb infraestructures de big data per poder assolir els objectius amb èxit. «Les dades del satèl·lit Gaia amaguen la resposta a moltes de les preguntes que volem resoldre, però necessitem les eines adequades per extreure-les», afirma Roger Mor, analista científic a Pervasive Technologies i col·laborador extern de l’ICCUB. I afegeix: «Les plataformes de big data disponibles als serveis de núvol comercial i la intel·ligència artificial són eines fonamentals per descobrir, per exemple, si la interacció de Sagitari amb la Via Làctia va provocar la reignició en la formació d’estrelles a la nostra galàxia fa entre 5.000 i 7.000 milions d’anys, tal com apunten alguns estudis».

Per la seva banda, Enrique González Lezana, cap de Negocis de Cloud a Telefónica Tech, explica que «Telefónica ha acompanyat la Universitat de Barcelona en la definició i el desplegament de l’arquitectura de Google Cloud, on s’allotjarà la solució d’hipercomputació requerida per desenvolupar el projecte Galactic RainCloudS». «La infraestructura desplegada —precisa— permetrà el processament i anàlisis massives de dades de forma flexible, escalable i ajustada a les necessitats requerides pels investigadors de la Universitat de Barcelona. Telefónica treballarà amb la UB durant tot el procés per garantir l’èxit de la implantació del projecte amb equips especialitzats en serveis i tecnologies de Google Cloud».

El projecte s’ha posat en marxa aquest mes de maig i durarà un any. «Galactic RainCloudS és un pas necessari en la transició del món de la recerca cap a l’ús eficient de recursos computacionals al núvol. En aquest sentit, som pioners en la seva utilització a la Universitat de Barcelona i esperem que la nostra experiència serveixi per incentivar-ne l’ús. Els equips d’investigació tenen necessitats cada vegada més específiques i nosaltres ens esforçarem perquè aquest projecte pugui obrir les portes de la computació al núvol comercial a diversos projectes futurs per a totes les disciplines de recerca», conclou Xavier Luri.

Imatge: ESA/Hubble & NASA, V. Antoniou

Noticia a la plana de la UB: https://www.ub.edu/web/ub/ca/menu_eines/noticies/2022/05/048.html
Noticia a la plana de l’IEEC: https://www.ieec.cat/content/media/news/home/986
Noticia a la plana de l’ICCUB: https://icc.ub.edu/news/computation-cloud-unveil-mysteries-our-galaxy