Josep Manel Carrasco

mail:
carrasco (at)fqa.ub.edu

Webpage: https://sites.google.com/fqa.ub.edu/carrasco/

Office number: V722 (7th floor old Physics building)

Telephone number: +34 93 402 11 21

Task: GAIA-CU5 (Photometric calibration), Payload Expert, Gaia science alerts follow-up, PLATO, J-PLUS/J-PAS

Dr. Josep Manel Carrasco és un investigador involucrat en CU5 DPAc en la calibració de les dades fotométriques i espectrofotométriques de Gaia. Va estudiar física a la Universitat de Barcelona i obtenir el seu doctorat sobre el diseny i caracterització del conjunt de filtres fotométrics proposats per a volar amb Gaia al primer diseny de la missió. Gràcies al seu treball, la definició de l’actual instrument espectrofotométric BP/RP es va poder fer.

Actualment esta involucrat en la calibració interna de les dades BP/RP, la eliminació dels efectes instrumentals i la determinació d’una manera de relacionar totes les observacions en cualsevol condició instrumental.

A més de contribuir a la calibració de les dades de Gaia, Josep Manel també contribueix a la evaluació de l’estat del satélit (dins del grupo d’experts de la carrega útil) i en la creació del catàleg de Gaia en la unitat de coordinació CU9.

Aprofitant les observacions de Gaia, Josep Manel contribueix en les observacions des de Terra amb el telescopi Joan Oró des de l’Observatori del Montsec, d’objectes amb canvis sobtats de llum detectats pel satélit, per a poder clasificar-los com supernoves, microlenses, estrelles variables, etc.

També està involucrat en la missió PLATO, liderant un grup de treball en simulacions del catàleg de Gaia per necessitats de PLATO.

Es membre del consorci J-PLUS/J-PAS i contribueix en la millora de la calibració fotometrica, en la derivació dels parametres estelars i l’estudi del contingut de nanes blanques en aquests surveys de l’Observatori de Javalambre.

Molt involucrat en divulgació, és un dels contactes habituals del departament de la UB amb la premsa, la radio i la televissió quan hi ha noticies d’astronomia. Sovint dona conferencies al public general i prepara material divers per explicar Gaia i astronomia al public general, escoles, instituts, agrupacions astronomiques, …

Manté el projecte Miralcel (facebook, twitter, youtube, vimeo, ivoox, blog), amb l’objectiu de divulgar l’astronomia i compartir recursos visuals per entendre millor les noticies astronómiques i explicar la exploració espacials.

Ha estat professor del cursos “Astronomia des de l’espai” del master de “Astrofisica, fisica de particules i cosmologia”, “Astronomia Observcional”, “Ecuacions diferencials i calculo vectorial”, “Algebra” i “Fundaments de laboratori” del grau de Fisica. També ensenya el Sistema Solar, el Sol, evolució estelar i exoplanetes en el curs d’astronomia de la “Universitat de l’Experiència” per majors de 55 anys.

La seves publicacions més relevants: